-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43788 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

چرا مرد مي تواند هرچند زن كه بخواهد عقد كند اما زن نمي تواند ؟

ازدواج ازضرورتها ونيازمنديهاي اوليه انسان است وبدون شك هدف ازدواج درنگاه دين تنها ارضاء غرائز جنسينمي باشد بلكه ازدواج تشكيل كانون خانواده است براي رسيدن به آرامش وشكوفائي استعدادها درپرتو تلاشدست جمعي وخانوادگي وترديدي نيست كه تك همسري واختصاص هريك ازهمسران به يكديگر برتر وايده آل تر است ولي ضرورتهاي اجتماعي وحوادث روزگار نظير فزوني تعداد زنان برمردان وافزايش مرگ وميرهاي مردان به دليل جنگها وتصادفات وديگر حوادث كه مردان درآن بيشتر حضور دارند وبالا بودن متوسط سن زنان وجدائيها وطلاقها وديگر مسائل مي طلبد عبور ازتك همسري وگزينش چند همسر را براي ازدواج وسامان يابي گروههاي آسيب ديده اجتماعي درغير اينصورت لازم است بخش قابل توجهي ازجامعه بشري ازنعمت وموهبت كانون گرم خانوادگي محروم گردند براي اين چالش اجتماعي مي توان سه راه تصور نمود :

1 ـ ممنوعيت ازدواج مجدد2 ـ جواز چندشوهري براي زنان 3 ـ تعدد زوجات براي مردان

1 ـ درصورت ممنوعيت ازدواج مجدد عده اي تا ابد ازنعمت ازدواج وتشكيل خانواده محروممي شوند وراهي براي ترميم كانون خانوادگي گروههاي آسيب ديده فوق وجود نخواهد داشت وبايدكه آنان بسوزند وبسازند و اين توسعه ستم واستبداددرجامعه است .

2 ـ گسترش چند شوهري وعدم محدوديت روابط جنسي (آزادي جنسي )داراي اشكالات فراوان است كه برخي ازآنها عبارتند از :

1- 2 ـ چند شوهري باغريزه طبيعي زنان ناسازگار است شاهد آن تنفر زنان ازگرايش به چند شوهري درهمه عصرها و سرزمينها است ودرتاريخ كمتر جامعه هايي ديده شده كه گرايش بدان داشتهباشند.

2-2 ـ عدمشفافيت نسبها ونسلهاي بشري وقطع روابط فرزندان باپدران وگسستن پيوند خانوادگي. -2 ـ ناسازگاري باانتظارات زن ازازدواج باشوهر چه آنكه زن ازشوهر انتظاراتي نظير كسب آرامش ، حمايت وفداكاري درتأمين امنيت ، اقتصاد وتربيت وارضاء غرايز جنسي وديگر انتظارات دارد كه درصورت چند شوهري بجز مورد اخير ديگر نيازمنديها وانتظارات بي پاسخ مي ماند.

4-2 ـ آلودگي تعداد بيشماري اززنان ومردان به چند همسري

5-2 ـ رواج وگسترش بسياري ازبيماريهاي مقاربتي دراثر روسپيگري

3 ـ جواز تعدد زوجات وازدواج متعددمردان

كه طرح فوق داراي ويژگيهائيست : 1 ـ فاقد اشكالهاي نظريه چند شوهريست . 2ـ تنها مرداني مجاز به گزينش چها ر همسراند كه شرائط لازم براي اداره چند زندگي ازجنبه هاي روحي ، رواني ، اقتصادي ومالي ، تربيتي واخلاقي رادارا باشند وازهمه مهمترداراي ويژگي عدالت اجتماعي باشند.

3 ـ حكم چند همسر گزيني براي مردان براي حل چالشهاي اجتماعيست كه به برخياز آنها اشاره شد نه گسترش شهوت راني درجامعه .

استاد شهيد مطهري دراين باره فرموده اند : علت شكست چند شوهري اينستكه نه باطبيعت مرد موافق است ونه باطبيعت زن اما ازنظر مرد براي اينكه اولاً باروحيه انحصار طلبي مرد ناسازگار است وثانياً با اصل اطمينان پدري مخالف است علاقه بفرزند ، طبيعي وغريزي بشر است .بشر طبعاً مي خواهد توالد وتناسل كند وميخوهد رابطه اش بانسل آينده ونسل گذشته مشخص واطمينان بخش باشد ميخواهد بداند پدر كدام فرزند است وفرزند كدام پدر است. چند شوهري زن با اين غريزه وطبيعت آدمي ناسازگار بوده است . مي گويند گروهي اززنان ، درحدود چهل نفر ، گرد آمدند و به حضور علي بن ابيطالب (ع) رسيدند، گفتند چرا اسلام بمردان اجازه چند زني داده ، اما به زنان اجازه چند شوهري نداده است آيا اين امر يك تبعيض ناروا نيست ؟

علي (ع) دستورداد ظرف هاي كوچكي ازآب آوردند وهريك ازآنها را بدست يكي ازآن زنان داد . سپس دستور داد همه آن ظرفها را درظرف بزرگي كه وسط مجلس گذاشته بود خالي كنند. دستور اطاعت شد، آنگاه فرمود اكنون هريك ازشما دو مرتبه ظرف خود را ازآب پركنيد اما بايد هركدام ازشما عين همان آبي كه درظرف خود داشته بردارد گفتنداين چگونه ممكن است ؟ آبها بايكديگر ممزوج شده اند وتشخيص آنها ممكن نيست . علي (ع) فرمود اگر يك زن چند شوهر داشته باشد خواه ناخواه باهمه آنها هم بستر مي شود وبعد آبستن مي گردد چگونه ميتوان تشخيص داد كه فرزندي كه بدنيا آمده است ازنسل كدام شوهر است اين ازنظر مرد.اما ازنظر زن ، چندشوهري هم باطبيعت زن منافي است وهم بامنافع وي زن ازمرد فقط عاملي براي ارضاء غريزه جنسي خود نمي خواهد كه گفته شود هرچه بيشتر براي زن بهتر. زن از مرد موجودي ميخواهد كه قلب آن موجود را دراختيار داشته باشد ، حامي ومدافع ا و باشد.براي او فداكاري نمايد ، زحمت بكشد وپول درآورد و محصول كار وزحمت خودرانثار اونمايد ، غمخوار او باشد....

زن درچند شوهري هرگز نتوانسته است حمايت ومحبت وعواط

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.